A ZiL–130-as gyártása a Szovjetunióban 1962-ben kezdődött és egészen 1994-ig tartott. Ez idő alatt 3 380 000 darabot állítottak elő belőle. Nem csoda, hogy egykor Magyarországon is sok ilyen kék-fehér orrmaszkos autó közlekedett az utakon.
A volán vállalat nagy számú ZIL gépkocsiparkkal rendelkezett és bocsájtotta rendelkezésre a különböző áruszállító cégeknek, pl. Füszért, Söripar. Kocsikísérő voltam a Füszértnél 1978-ban, akkor ültem az Iván becenévre hallgató szörnyeteg fülkéjében, persze csak jobb oldalon. Vagy középen, ha hárman voltunk (a sofőrrel együtt) és ebben az esetben igen szűkös volt a hely. Ilyenkor 10 tonnában utaztunk, azaz vontatott a csőrös egy pótkocsit is. A fülke télen hideg volt, nyáron meleg, viszont legalább egymás szavát sem értettük. Ennek ellenére, vagy ettől függetlenül könnyedén elbánt a 10 tonnával, igaz, a benzint is zabálta rendesen..de ez akkor még nem volt szempont. A Füszért raktárai előtt hosszú sorokban álltak a ma már retro járműveknek nevezett szállító alkalmatosságok, de azóta sem láttam ennyi ZIL-t egy rakáson. Magyarországon is, mint a keleti blokk más országaiban, a legtöbbet használt teherautó volt, talán még az Ifával együtt. Külső szemmel nem túl romantikus utazásokon vettünk részt, de nekünk szép volt, főleg, hogy fiatalok voltunk és minden romantikus kalandnak tűnt, még az is, hogy egy ZIL bűzös fülkéjében jártuk be az országot.


Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése