Három tonnás, 4×4-es terepjáró, amelyet a magyar Csepel Autógyár gyártott 1961-től 1975-ig. Először 1963 elején a lipcsei vásáron mutatták be a nagyközönségnek. A Magyar Néphadsereg hatalmas mennyiségben vásárolt D-344-est, és végül standard teherautóként használta. Robusztusnak és megbízhatónak bizonyult. A Csepel D-344 5700 kg-os tömegével (215 liter üzemanyaggal és egy 75 kg-os vezetőt is beleértve) 82 km/h végsebességre képes. Üzemanyag fogyasztása 28,7 L/100 km. Szabványos hasznos teherbírása 3000 kg; ezen felül akár 2000 kg tömegű pótkocsit is húzhat. A D-344 katonai változatai elülső csörlővel voltak felszerelve.
Motor. Négyhengeres, négyütemű, előkamrás, folyadékhűtéses dízelmotor. Furat 112 mm, löket 140 mm. Összlöket térfogat 5517 cm3. Legnagyobb teljesítmény 100 LE 2300/min.-nél.
Erőátvitel. Ötfokozatú váltómű, egytárcsás száraz tengelykapcsoló mechanikus vagy hidraulikus működtetéssel, ferdefogazású folytonjáró fogaskerekek, tolóhüvelyes kapcsolással. Összkerék-hajtás, homlokfogaskerekes osztómű, kúpkerekes mellső híd kiegyenlítővel. A közúti ill. terepfokozat tolóhüvellyel kapcsolható.
Felépítés. Alvázas konstrukció, elöl merev híd, a kerekek külön-külön kúpkerekes meghajtással, hátul merev híd, ívelt fogazású tányér- és kúpkerékkel, kúpkerekes differenciállal, differenciálzárral. Áttétel 1:5,14. Négy kerékre ható, kétkörös légfékrendszer, mechanikus rögzítőfék
A Néphadseregben a 80-as években ezt nevezték a legjobb technikának, máig sem tudom, hogy viccből, vagy komolyan. Tény, hogy a legfőbb gépkocsiparkja volt ez az akkori honvédségnek.
Jómagam is sokszor találkoztam vele, mint "utas", de többnyire szereltem. A budapesti központi szerelőműhelyben teljes felújításon estek át, vadonatúj alkatrészeket kaptak (a Csepel autógyár egészen az 1990-es évekig gyártott alkatrészeket), tehát a gépkocsik, amelyek onnan kikerültek, újszerűnek voltak mondhatók.


Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése